Zbysław Marek Maciejewski (1946-1999) jest zaliczany do czołówki artystów
polskich 2. połowy XX wieku. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie,
gdzie, w 1969 roku, uzyskał dyplom w Pracowni Malarstwa profesora Wacława
Taranczewskiego. W późniejszym czasie sam został profesorem tejże uczelni
(od 1989 roku prowadził pracownię malarstwa na Wydziale Grafiki), jak
również profesorem Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie.
W swych wczesnych pracach malarskich (przełom lat sześćdziesiątych i
siedemdziesiątych) Maciejewski posługiwał się przede wszystkim językiem
groteski, tak w zakresie treści jak i formy, kształtowanej świetlistymi
płaszczyznami, odważnie łączonymi z płaskimi elementami partii cienia
- te kontrastowe zestawy spajała mozaika jaskrawych, różnobarwnych, szklistych
plamek, "rozsypanych" na powierzchni płótna. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych
Maciejewski coraz silniej zaczął eksponować swój bezbłędny warsztat,
o czym świadczą jego obrazy zbliżone do fotorealizmu ("realizm magiczny",
jak określała ten nurt krytyka), które wyróżnia, od innych prac tego
kierunku, przeważnie jaskrawa kolorystyka, a przede wszystkim silne podporządkowanie
formy dekoracyjnym układom, tak charakterystycznym dla pierwszego okresu.
W swojej późniejszej twórczości nawiązywał Maciejewski coraz wyraźniej
do sztuki Młodej Polski, dając wyraz swemu upodobaniu do posługiwania
się językiem metafory i kunsztownej formy.
Do ulubionych tematów Maciejewskiego należał: autoportret (temat pierwszego
i ostatniego obrazu w dorobku artysty), dziecko, ogród, eros (cykl Mandragory)
i śmierć, która przewija się, w większym lub mniejszym stopniu, przez
wszystkie wymienione tu wątki.
Obok malarstwa uprawiał artysta z równym powodzeniem rysunek, w którym
realizował tą samą tematykę, co w obrazach. Maciejewski posługiwał się
z wielką swobodą wszystkimi klasycznymi technikami: ołówkiem, piórem
i tuszem, pastelem, akwarelą i gwaszem.
Był znakomitym znawcą sztuki, kolekcjonerem kobierców wschodnich, porcelany,
rycin japońskich i malarstwa polskiego. W gronie swoich najbliższych
mistrzów stawiał zawsze na pierwszym miejscu Velazqueza, a dalej Vuillarda,
Bonnarda, Wojtkiewicza i Boznańską.
Zmarł przedwcześnie, po ciężkiej chorobie, w 1999 roku. Za swą twórczość
malarską, obok wielu innych, otrzymał w 1997 roku Nagrodę im. Witolda
Wojtkiewicza, przyznawaną przez krakowski Okręg ZPAP.
BIBLIOGRAFIA
Ważniejsze pozycje bibliograficzne
Zbysław Marek Maciejewski, wystawa malarstwa i rysunku - rysunki, gwasze,
obrazy z lat 1975 - 1979, kat. wyst., BWA Olsztyn, z tekstem Krystiana
Lupy, Olsztyn, sierpień 1979.
Zbysław Marek Maciejewski. Malarstwo i rysunek 1978-1987, wstęp Maria
Rzepińska, katalog wystawy BWA, Kraków 1987, Łódź 1987, Poznań 1988,
Katowice 1988.
Zbysław Marek Maciejewski. Malarstwo, BWA Zamość 1994, Zamość 1994.
Zbysław Marek Maciejewski. Wystawa Jubileuszowa malarstwa, 50 rocznica
urodzin i 25-lecie pracy twórczej, Kraków - Gdańsk - Olsztyn - Gorzów
Wielkopolski - Szczecin, 1997-1998.
Kompletny katalog twórczości Maciejeskiego przygotowuje długoletni przyjaciel
artysty, dr Czesław Rzońca.
Zbysław Marek Maciejewski - Grafiki i rysunki z daru Jana Krzysztofa
Kamińskiego w kolekcji Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
Katalog wystawy: J. Wojciechowski; w rozmowie z autorem katalogu wypowiadali
się o artyście: K. Lipka, K. Lupa, J. K. Kamiński, Warszawa 2001.
|